Vegan en afvallen, de gouden formule

 

vegan en afvallenVegan Food

Veganistisch, vegan, vegane voeding, diervrij of vegan food, het zijn tegenwoordig allemaal synoniemen die je tegenkomt als het gaat om het vermijden van dierlijke producten in je voeding al dan niet om het afvallen. Klassieke redenen om er een vegan lifestyle op na te houden lopen uiteen van dierenwelzijn tot gezondheid- en milieuaspecten. Lees hier meer over de onderbouwing van deze drie argumenten.

Dit artikel gaat specifiek in op het effect van vegan voeding op de gezondheid. Met name het feit dat diervrije voeding een probaat middel is waarmee je op eenvoudige en verantwoorde wijze kunt afvallen, wordt mede verklaard via cijfers en resultaten van wetenschappelijk onderzoek.

Ook wordt een verklaring gegeven waarom steeds meer mensen ervaren dat zij zich veel vitaler gaat voelen met vegan voeding en tegelijkertijd kilo’s kwijtraken. 

Overgewicht

Wij, als westerlingen, zijn allemaal geboren in een systeem waarin we het bijna normaal vinden dat sommigen van ons overgewicht hebben of zelfs aan een voedingsgerelateerde ziekte lijden. En dat we zelf ook een paar kilo’s te zwaar zijn, is voor voor de meesten van ons niet meer dan een alledaagse realiteit waar we maar mee zien moeten te leven. Zelfs als we ons hierdoor inmiddels slecht zijn gaan voelen.

snack
Curryworst met ketchup

De helft van Nederland is te zwaar

In 2016 had bijna de helft van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder overgewicht. Overgewicht komt overigens vaker voor bij mannen, maar obesitas (ernstig overgewicht) komt vaker voor bij vrouwen. In totaal heeft 14,2% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder obesitas. Overgewicht neemt toe met de leeftijd.

stats

BMI index

BMI staat voor Body Mass Index en geeft met een getal aan hoe de lichaamslengte zich verhoudt tot het lichaamsgewicht. De BMI zegt op die manier iets over eventuele gezondheidsrisico’s met betrekking op je gewicht. De BMI kan worden berekend voor iedereen van 2 tot en met 70 jaar.

Voor mensen afkomstig uit Zuid-Azië of uit een Afrikaans land ten zuiden van de Sahara, wijkt de BMI iets af wanwege afwijkende risico’s op ziekte. Bij deze groep is het verstandig al te beginnen met afvallen bij een BMI van 23 in plaats van 25.

Mogelijk geldt dit ook voor mensen met Noord-Afrikaanse, Hindoestaanse en Creoolse afkomst. Voor sommige groepen zoals Aziaten en Hindoestanen gelden zo ie zo andere grenswaarden in verband met hun afwijkende lichaamsbouw.

Overleg met je huisarts of diëtist als je twijfelt aan de gezondheid van je gewicht.

BMI
Bereken je BMI

Reken voorbeeld:

Pietje is tussen de 2 en 70 jaar oud, is 180 cm (1.8m) lang en weegt momenteel 80 kilo.

80 kg gedeeld door 1.8m x 1.8m =

80 gedeeld door 3,24 = 24,69

Zijn BMI is 24,69 (afgerond) en dat betekend dat hij nog net aan de goede kant zit, want vanaf een BMI van 25 heb je matig overgewicht.

Bijna 14% van de jeugd heeft overgewicht

Van de kinderen van 4 tot en met 17 jaar oud heeft 13,6% in 2016 overgewicht, waarvan 2,7% obesitas. Meisjes van 4 tot en met 11 jaar hebben vaker overgewicht en obesitas dan jongens In de leeftijdsgroep 12 tot en met 17 jaar zijn er geen grote verschillen tussen jongens en meisjes.

Overgewicht kinderen

Weet wat je eet

 

Dit klinkt tot nu toe allemaal niet erg veelbelovend: Je wilt een paar kilo’s kwijt en met jou de helft van Nederland, je hebt waarschijnlijk al vanalles geprobeerd maar het enige wat je uiteindelijk kwijtraakte was je geld, je motivatie en je goede humeur.

En toch is ondanks alles een werkelijk succes om echt blijvend af te vallen en je beter in je lijf te voelen dichterbij dan je denkt. Het gaat namelijk om een hele kleine stap die je tussen je oren moet nemen. Het gaat er om dat je bewustere keuzes maakt in wat je eet en weet welke keuze de juiste is.

Ga bewuster eten! Weet wat je eet.

Bewuster eten?

Vele ingrediënten die in onze voeding verwerkt worden en uiteindelijk als voedingsproducten in de supermarkt terecht komen, zijn ongezond voor ons en maken ons dik. De winkels liggen vol met dit sterk bewerkte fabrieksvoedsel, de zogeheten ultra-processed foods.

Meer dan 70% van de producten in een gemiddelde supermarkt bestaat hieruit, volgens een onderzoek van voedselwaakhond Foodwacht. Lees hier meer over dit onderzoek. Ze zijn te zout, te zoet, te vet en er zitten bergen chemische hulpstoffen in. Natuurlijk is het vrijwel ondoenlijk om steeds maar weer uit te vinden waarin die ongezonde ingrediënten dan verwerkt zijn, zodat je ze zou kunnen vermijden.

winkel
Samengestelde producten

Samengestelde- en dierlijke  voeding vermijden

Als je echter alleen al de dierlijke producten vermijdt in je voeding door vegan te eten, dan vermijd je daarmee automatisch al heel veel troep die ongezond en dik makend is. Vanuit een wetenschappelijk standpunt kan namelijk gesteld worden dat in het algemeen dierlijke en chemische ingrediënten vrijwel altijd de grootste boosdoeners zijn op de kwaliteit van het product en vrijwel altijd dikmakend.

Let ook op vegane samengestelde levensmiddelen (het levensmiddel bestaat dan uit meerdere vegane producten) uit de supermarkt, waarin de verwerkte producten (groenten, zaden, noten etc.) niet meer met het blote oog te herkennen zijn. Dit zijn vaak ook dikmakers vanwege het hoge gehalte aan ongezonde hulpstoffen. 

Een simpele stelregel: vermijd dierlijke ingrediënten en wees kritisch bij samengestelde voedingsproducten.

Diervrij afvallen


Afvallen zònder streng te diëten is de beste manier om blijvend kilo’s kwijt te raken. Het wonderdieet bestaat namelijk niet. Diëten zijn op lange termijn bovendien moeilijk vol te houden. Bijna iedereen stopt na verloop van tijd en zit daarna weer op het oude gewicht of is zelfs zwaarder dan voorheen. Jawel, het jojo-effect.

Leef Lekker Licht voeding

Als je vegan eet, dan filter je met jouw diervrije voedingspatroon eigenlijk vanzelf voeding dat bewerkt is met dierlijke- en chemische dikmakers. Je zal al snel merken dat je niet alleen hierdoor al afvalt, je gaat je ook veel fitter en lichter voelen.

Dat je een lichter en fitter gevoel krijgt door een vegan voedingspatroon is in de professionele dans- en sportsector al langer bekend. Ook steeds meer beroemdheden voeden zich vegan, omdat ook zij beroepsmatig afhankelijk zijn van een gezond en representatief lijf.  Hier vind je enkele bekende namen die vegan zijn.

 

Je zal dus al afvallen als je dierlijke producten vermijdt, maar de grootste winst van vegan voeding zit hem in de plantaardige stoffen die in  groente en fruit zitten. Er zijn grote voordelen te noemen bij het eten van plantaardige producten, in het bijzonder als je ermee wil afvallen.

Om maar wat te noemen:

  • Een beter verzadigingsgevoel door het hoge gehalte aan ballaststoffen van plantaardige voeding
  • De hogere voedingswaarde van groente en fruit
  • De vet verbrandende eigenschappen.
  • De secundaire plantenstoffen, dit zijn bepaalde beschermingsstoffen in groenten en fruit, die vegane voeding uiterst geschikt maakt voor o.a. gewichtsafname. Lees hier meer over secundaire plantenstoffen.

recepten

Recepten voor de beginnende vegan

De vegane recepten op deze website zijn zeer uitgekiend en garanderen een optimaal gezonde voedingsbron. De benodigde ingredienten zijn makkelijk verkrijgbaar en ook aan het kostenplaatje is gedacht. Bij de wat duurdere ingredienten wordt waar mogelijk een goedkoper alternatief vermeld.

Veel gerechten zijn toegespitst op de notoire vleeseter, die er zijn vingers bij af zal likken. Ook diegene die graag ‘machtig’ eet, ontdekt dat deze gerechten zoden aan de dijk zetten en niet bepaald een gevoel geven dat je feitelijk aan het lijnen bent. Een laagdrempelige instap voor de beginnende vegan.

Probeer het eens uit en het zal je verrassen.

Klik hier om naar de recepten te gaan